mandag 27. februar 2012

Åkre med sennepsblomster og Bonbongodteri

I sted var jeg så snopesyk at jeg måtte ta litt av Thea sitt godteri fra skapet. Jeg røsket med meg litt av hvert, satt meg i sofaen og bare nøt det. Først spiste jeg en av de rød Bonbonfiskene. Så tok jeg tre-fire smarties, før jeg smakte på en potetskrue med paprikasmak. Og da slo det meg. Dette hadde jeg gjort før. Ikke som i dejà-vu, men på virkelig. Jeg lukket øynene, mens jeg gjentok godterispisingen. Først Bonbonfisken, så Smartiesen, så potetgullet med paprikasmak. Jeg merket at minnene kom. Jeg gjentok det en gang til. Fisken, smartiesen, potetgullet. Og der satt det. Plutselig var jeg ikke i stuen min lenger.  Plutselig satt jeg i en Volkswagen Passat. Med lyse skinnseter. Det luktet fortsatt ny bil. Foran satt det to voksne og pratet. I CD-spilleren gikk en Mr.Bean plate med Lemon Tree. Jeg var 9-10 år. Jeg lukket øynene den gangen også. Jeg kunne høre de motgående bilene suse forbi, mens jeg svevde i en boble av lykke. Ved siden av meg satt Carina. Vi delte posen med paprikapotetgullet. Når jeg åpnet øynene den gangen fløy det åker på åker med sennepsblomster forbi oss. Carina sang med på Lemon Tree. Jeg kunne ikke teksten. Men vi var på vei til Lillehammer. Og jeg husker at jeg var problemfri.

Når jeg tenker tilbake på den turen, så kan det likegjerne ha vært hvite åkre vi kjørte forbi. Eller trær med lysegrønne knopper. For vi dro ofte fra Oslo til Lillehammer. Mamma, pappa, Carina og meg. Noen ganger var Fredrick med. Vi var barn, vi svømte i bassenget, spiste på fine resturanter og spilte minigolf. En gang kastet jeg golfkøllen i tinningen til Carina. En annen gang ble hun stupt på så hun måtte på sykehuet med brist i nakken. En tredje gang falt hun i slalåmbakken. Hun måtte gipse foten og gå på krykker resten av tiden vår i Lillehammer. Men jeg tror hun har like gode minner som meg. Og jeg tror at neste gang hun spiser Bonbon, Smarties og potetskruer med paprikasmak, så kan også hun huske Lemon Tree fra cd-spilleren og åker etter åker med gule sennepsblomster. På vei til Lillehammer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar